Hostessa – co warto wiedzieć o tym zawodzie?

Hostessa to, kiedy przyjrzymy się z bliska, interesujący zawód. Można podreperować sobie budżet, poznać wielu ludzi. Są jednak dwie strony medalu, bo profesja ta jest wymagająca fizycznie oraz psychicznie. Czasami trzeba też ubrać się – ogólnie mówiąc – niestandardowo.
Hostessa – zalety zawodu
Hostessa zwykle współpracuje z agencjami. Podpisuje z nimi umowy zlecenia. Niektóre z nich są naprawdę dobrze opłacane. Młode osoby mają więc szansę na dorobienie do kieszonkowego czy stypendium. Pracę w tym zawodzie można bez problemu łączyć z nauką, szczególnie jeżeli odbywa się ona w trybie dziennym. To także szansa, zwłaszcza podczas targów i innych imprez branżowych, na poznanie nowych, często bardzo interesujących ludzi, którzy na co dzień zajmują się wyjątkowymi rzeczami. Poza tym, jak wiadomo, znajomości przydają się i zdarza się, że mocno determinują dalszą zawodową drogę.
Z drugiej strony bywanie wśród ludzi, a już zwłaszcza pasjonujących, uczy otwartości oraz zwiększa umiejętności komunikacyjne, w tym te dotyczące języków obcych. Dodatkowo osoba, która ma szczęście i jako hostessa czuje się jak ryba w wodzie, poznaje nie tylko ludzi, ale też miejsca. A jak wiadomo – o zwiedzaniu innych miast czy nawet krajów marzy niejedna młoda dziewczyna.
Minusy bycia hostessą
Dziewczyna, która zamierza pracować jako hostessa, powinna znać nie tylko zalety wynikające z tego zawodu, ale też minusy z nim związane. Większość akcji promocyjnych czy innych imprez, przy których pomagać mają hostessy trwa sporo godzin. Musi to być czas wypełniony nieustannymi uśmiechami (utrata entuzjazmu to jedna z najgorszych rzeczy, które mogą się przytrafić), zachęcaniem do rozmów, korzystania z produktów, usług.
Do tego cały czas trzeba świetnie wyglądać i zachować zimną krew, nawet kiedy pod adresem kierowane są zdecydowanie nieprzyjemne komentarze, uwagi, zaczepki ze strony niektórych klientów. Hostessa musi umieć je ignorować. Nie może poddawać się emocjom. Często bywa też tak, że hostessa ma na sobie szpilki i pracuje na stojąco. Już samo to jest uciążliwe.
Kiedy jednak dojdą do tego niesprzyjające warunki typowe dla marketów (szczególnie w przypadku działów z chłodniami i innych mocno klimatyzowanych pomieszczeń), hal wystawowych czy otwartej przestrzeni, pojawia się ogromne zmęczenie. Poradzi sobie z nim osoba, którą wyróżnia z jednej strony bardzo dobra kondycja fizyczna (ktoś, kto m.in. łatwo się przeziębia, powinien poszukać innego zajęcia), z drugiej zaś strony – odporność psychiczna. Warto mieć na uwadze również to, że hostessa pracuje głównie w weekendy, więc decydując się na taką profesję, należy uwzględniać to, że wolne soboty i niedziele będą należały do rzadkości i stanowiły wyjątki. Na porządku dziennym jest też rozliczanie z rozdawanych ulotek czy próbek produktów. Jeżeli hostessa nie rozda wszystkiego, nie powinna spodziewać się tego, że trafi do niej kolejne zlecenie.
Hostessa – ubiór
Ubiór w przypadku hostessy to jeden z elementów promowania produktu lub usługi, jest więc bardzo ważny. Jeżeli będzie miała ona na sobie efektowny strój, bez wątpienia przyciągnie uwagę wielu klientów, a to z kolei przełoży się na rozpoznawalność marki. Poza tym, kiedy na horyzoncie można zobaczyć naprawdę atrakcyjną dziewczynę w ciekawym ubraniu, nie brakuje osób (szczególnie przedstawicieli płci męskiej), które robią im zdjęcia i przekazują je innym osobom za pośrednictwem mediów społecznościowych. Przecież to marketing wirusowy w najczystszej postaci!
Wielokrotnie hostessa pracuje w koszulce nawiązującej do firmy, którą ma reklamować (głównie z określonym logo). Najczęściej jednak, jak się wydaje, jest tak, że dziewczyny pojawiają się we własnych ubraniach. Dostają jedynie wytyczne, że np. koszula ma mieć określony kolor (zwykle biały) czy, że trzeba przyjść w spódnicy (najczęściej czarnej), a do tego potrzebne będą buty (na niskim lub wysokim obcasie).
Specjalnie zaprojektowane i uszyte stroje proponują jedynie największe i znane marki (prym wiedzie w tym zwłaszcza branża motoryzacyjna). Przedsiębiorstwa z branży motoryzacyjnej zazwyczaj zapewniają hostessom identyczne, krótkie sukienki bądź dosyć skąpe kostiumy w postaci np. krótkich, a nawet bardzo krótkich topów zestawionych z szortami. Nie brakuje tu także dodatków: okularów przeciwsłonecznych, czapek.
A jeżeli już jesteśmy przy ubogich w materiały strojach, to również od hostessy, która pracuje na imprezie klubowej oczekuje się krótkich ubrań (i jednocześnie obcisłych w połączeniu z mocnym makijażem).
Zdarza się też, że hostessa, której zadaniem jest promowanie produktów dla dzieci, musi przebierać się w różnego rodzaju kostiumy (typowe dla wróżek, księżniczek, zwierzątek, postaci z bajek). Na maluchach niemal zawsze wywołuje to ogromne wrażenie.